Kuinka järjestelmä toteutti vuoden 1993 Mr. Scandinavian Kristian Hurstin oikeusmurhan vuosina 2015-2019
Kuinka järjestelmä toteutti Mr. Scandinavia Kristian Hurstin oikeusmurhan
(lisätty 30072020 ig:ssä esitetty pyyntö
älypuhelimen hankkimisesta -- oikeus väittää virheellisesti, että Hurstilla olisi ollut älypuhelin ainakin jo vankilasta päästyään 12.1.2020)
"Kansainvälisessä kyselyssä reilu
kolmannes haastatelluista suomalaisista ei ilmoittaisi havaitsemaansa
korruptiota, kun taas esimerkiksi Tanskassa ja Norjassa vastaavat luvut jäävät
alle kymmenen prosentin."
Millainen
on ilmiantajan oikeusturva? - Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Tämä sivusto
kertoo vaihe vaiheelta, miten vuoden 1993 Mr. Scandinavian Kristian Hurstin
oikeusmurha toteutettiin (esim. Itä-Suomen hovioikeuden pääkusetus ja
ns. pikkukusetus käsitellään yksityiskohtaisesti) -- eli,
jos todisteet riittävät, miksi niitä pitää keksiä?
Erikoissyyttäjä
Pia Mäenpää 5.2.2019 Itä-Suomen hovioikeuden tauolla Kristian Hurstille: "Näin
me asiat täällä Savossa hoidetaan."
Tämä tapaus on
jaettu kolmeen pääosaan: 1) Kristian Hurstin oikeusmurha – videotallenteet/äänitteet; 2)
Tapauksen taustat – kirjallinen materiaali; ja 3) Aalto-yliopiston rooli.
1) Kristian
Hurstin oikeusmurha – videotallenteet/äänitteet
Tyttö (ig mm.,
voielamanyttaas, namsgirll, alwaysamisunderstoodwoman)
on äänittänyt itseään ja salaa sekä äitiään että Kristian Hurstia. Tytön
äänitteistä käy ilmi, että Kristian Hurstin 13.6.2019 ENSIKERTALAISENA saama
1,5 vuoden EHDOTON vankilatuomio oli väärä.
Kuten syyttäjä Pia Mäenpää totesi Hurstille Itä-Suomen
hovioikeuden tauolla Kuopiossa 5.2.2019, kun muita ei ollut
kuuloetäisyydellä: ”Näin me asiat täällä Savossa hoidetaan.”
https://www.youtube.com/@kristianhurstinoikeusmurha (ei enää toiminnassa)
Nella ja Kristian Hurstin oikeusmurha - YouTube
2) Tapauksen
taustat – kirjallinen materiaali
Vuoden 1993 Mr. Scandinavia Kristian Hursti tuomittiin Itä-Suomen hovioikeudessa 13.6.2019 ENSIKERTALAISENA 1,5 vuoden EHDOTTOMAAN vankeuteen mm. ko. tytön groomingista, eikä KKO myöntänyt valitusoikeutta. Hursti oli tapaillut tytön äitiä Katia vuonna 2014:
Todisteeksi
hyväksytyn grooming-lausunnon lähtökohtana on, että aikuinen yrittää ensin
voittaa lapsen luottamuksen voidakseen myöhemmin saatella hänet kanssaan
seksisuhteeseen.
Mikään Hurstin
tapauksessa ei noudata grooming-lausunnon kaavaa. Päin vastoin, Hursti
pyrki toiminnallaan suojelemaan (ei groomaamaan) aikuisista seksuaalisesti
kiinnostunutta ko. tyttöä omilta taipumuksiltaan. Hursti oli myös huolissaan tytön
itsetuhoisuudesta, jonka voi todeta osasta alla olevaa materiaalia (Kuvat
34-36).
Klikkaa linkkiä lukeaksesi Ilta-Sanomien jutun:
Kuva1:
Kyseinen tyttö
on 1.1.2015 Hurstiin yhteydessä Facebookissa. On siis
uusivuosi, jolloin puoli Suomea on päissään. Btw, Facebook hyväksyi
tuolloin 13-vuotiaan avaamaan oman sivun.
Kuva 1: 5.1.2015 – Hursti
huomaa järkytyksekseen, että tyttö esiintyy Facebookissa 18-vuotiaana eli
1996 syntyneenä, vaikka on syntynyt 2003. Hurstin sanat huokuvat huolta
nuoresta naisenalusta.
Hursti sanoo
näillä main pari huolimatonta lausetta päästäkseen tytöstä eroon ja
testatakseen hypoteesia (väitöskirjaopiskelija kun on) siitä, millä asialla täysi-ikäisenä Facessa esiintyvä tyttö häärää.
Hursti on ryypännyt uuttavuotta 10 päivää. Hursti soittaa 7.1. ko. tytön
äidille (jota ei ole kiistänyt kukaan) ja muistaa siitä: "Laita tyttö
kuriin." (joka ilmi jo käräjäoikeudessa 21.12.2017).
Hursti ei lukuisista yrityksistään huolimatta onnistunut pääsemään tytöstä eroon, vaan tyttö alkoi vimmatusti pyrkiä seksuaaliseen kanssakäymiseen Hurstin kanssa. Tätä ahdistelua kesti monta vuotta:
Viisitoistavuotiaana 1.9.2018:
Kahdeksantoistavuotiaana 3.9.2021:
Tytön äiti oli Hurstia tapaillessaan 2014 kertonut itse muuttaneensa 14-vuotiaana aikuisen miehen luokse asumaan. Kun Hursti oli kysynyt 2014, voisiko tyttö toimia samoin, äitinsä oli vastannut: ”Sidon sen patteriin kiinni.” Tähän Hurstin huoli myös perustui. Tämä muuttoasia on todennettavissa.
Kuva 2: 7. ja 8.1.2015 – Hursti
deaktivoi Facebook-tilinsä tytön häiritsevien viestien takia. Tässä
näkyy kaksi jälkimmäistä yhteensä kolmesta deaktivoinnista.
Kuva 3: 9.1.2015 – Hursti
vastaa tytön tekstiviestiin, että ”äidin sana on laki”. Tyttö on saanut
Hurstin numeron todennäköisesti äidiltään.
Kuva 4: 10., 11.1.2015 – Hursti
kutsuu tyttöä tekstiviestissä mm. pikkutytöksi ja sanoo tytön
olevan hänelle ”äärimmäisen rakas.” Heti perään Hursti
pyytää tyttöä katsomaan Taken-leffan (2008) trailerin (kuvan alalaita).
Elokuvassa isä pelastaa tyttärensä seksikaupalta:
Taken (2008) Trailer #1 | Movieclips
Classic Trailers (youtube.com)
Kuva 5: 11. - 12.1.2015 – Kun ko.
tyttö kysyy, minkälaista rakkautta Hursti tuntee häntä kohtaan (Hursti
tapaili äitiään 2014 ja tapasi myös perheen lapset, ml. tytön), niin Hursti
sanoo: ”Olet 11 eli lähimmäisen rakkautta.”
Lisäksi Hursti
sanoo ko. tytölle, että ”Facebook ei ole alaikäisiä varten."
...ja
12.1.2015 (miksiköhän
poliisi Mäkiranta on jättänyt kirjaamatta tekstiviestin loppuosan, joka
on näin ollen jäänyt pois myös esitutkintapöytäkirjasta 5500/R/17189/15, Liite 2, s. 55?)
Kuva 6: 14.1.2015 – Juhana
(Kristian) Hursti kertoo terapiatapaamisellaan tytön ahdistavista viesteistä ja
puheluista.
Kuva 7: 10.3..2015 – Hursti
pyytää tyttöä lopettamaan viestittelyn välittömästi, ellei tyttö
saa siihen vastuullisen aikuisen lupaa.
Kuva 8: 10.3.2015 – Hursti
laittaa samana päivänä (vrt. Kuva 7) tytön äidille viestin,
jossa pyytää tyttöa jättämään itsensä rauhaan.
Huom! Itä-Suomen hovioikeus ei
ottanut vastaan tätä kuvasarjaa (Kuvat 7 ja 8),
vaikka Hursti sitä hovioikeudessa printattuna tarjosi. Tytön äiti ainoastaan
totesi, että hänelle osoitetun viestin puhelinnumero vastaa hänellä 3/2015 käytössä
ollutta puhelinnumeroa.
Tässä kohdin (maaliskuun
2015 alettua) tapahtuu se Itä-Suomen hovioikeuden toteuttama PÄÄKUSETUS,
johon syyttäjä Pia Mäenpää mahdollisesti viittasi todetessaan
Hurstille hovin tauolla 5.2.2019, kun muita ei ole kuuloetäisyydellä: ”Näin
me asiat täällä Savossa hoidetaan.”
Nimittäin,
käräjäoikeuden tuomiossa 22.1.2018, joka annettiin Varkaudessa (Savossa), Hurstin
seksuaalissävytteisestä viestittelystä saama tuomio on rajattu ajalle 1.1. –
28.2.2015 (Kuva 9). Silti hovin tuomion sivulla 12/23 sanotaan,
että Hursti olisi viestitellyt ko. tytölle seksuaalissävytteisesti
”intensiivisesti yli vuoden ajan”14.4.2016 asti (syytekohta 4, Kuva 12).
Jos näin olisi, seksuaalissävytteisestä viestittelystä saatua tuomiota ei olisi
rajattu käsittämään vain aikaa 1.1. – 28.2.2015, vaan syytekohtaan 4
(14.4.2016) asti.
Todellisuudessa,
syyteaika piti rajata helmikuulle, koska muutoin nämä viestit (Kuvat 7 ja 8)
olisi pitänyt sisällyttää aineistoon, tai vähintään vastaanottaa hovissa, kun
Hursti niitä printattuna tarjosi. Kuvien 7 ja 8 viestit skipattiin ovelasti,
koska hovi tiesi, että Hursti ei ollut lähettänyt alaikäiselle tytölle
mitään edes teoriassa arveluttavia viestejä helmikuun 2015 jälkeen –
AINUTTAKAAN, IKINÄ.
Väite
seksuaalissävytteisen viestittelyn jatkumisesta intensiivisesti yli vuoden
siirrettiin myös ovelasti tuomion johtopäätöksiin eli perusteluihin (Kuva 12),
joista ei voi valittaa.
Tällä
PÄÄKUSETUKSELLA annettiin myös perusteet tuomita Hursti 14.4.2016 lapsen
seksuaalisen hyväksikäytön yrityksestä.
Huomionarvoista
on myös se, ettei tällaisesta viestittelystä mainittu sanallakaan, ei
käräjäoikeudessa (joka sanookin viestittelyn olleen tauolla, Kuva
10), eikä hovissa, joka sisällytti väitteen ensimmäistä kertaa vasta
tuomiolauselmaansa (Kuva 12). Ovelaa.
Näin Kristian
Hurstin tapausta koskeva PÄÄKUSETUS siis toteutettiin
Itä-Suomen hovioikeuden toimesta.
Kuva 9: Käräjäoikeuden tuomiossa, joka annettiin
Varkaudessa (Savossa) 22.1.2018 (s. 27/29), Hurstin
seksuaalissävytteisestä viestittelystä saama tuomio on rajattu ajalle 1.1.
– 28.2.2015.
Syytekohdat 2 ja
3 eivät liity tyttöön, vaan äitiinsä, jolle Hursti lähetti lukuisia viestejä,
kun ihmetteli mm., miksi äiti oli todennut poliiseille epäilevänsä, että
Hurstilla voi olla ”satoja lapsiuhreja”. Lisäksi Hursti kommentoi nettiin hänen
tapauksestaan avatuille keskustelusivuille (MV-lehti, vauva.fi jne.).
Syytekohtien 2
ja 3 alku- ja
loppupäivät eivät voi pitää paikkaansa. Hurstin laitteethan (läppäri,
puhelin ja muistitikku) oli takavarikoitu 1.6.2015 alkaen (Kuva 16) 120
vuorokaudeksi 30.9.2015 asti. Lisäksi, Hursti lähti Varkauteen
13.4. klo 8.47 aamujunalla, eikä ilmoittanut lähdöstään kenellekään Varkaudessa
millään muotoa tai lähettänyt tuona aamuna viestiä tytön äidille.
Kuva 10: Samaisen käräjäoikeuden tuomion s. 7/29
sanotaan, että Hurstin yhteydenpito on ollut tauolla ja että
Hurstin tulo Varkauteen on ollut tytölle yllätys. Tämä on räikeässä
ristiriidassa Kuvien 11 ja 12 väitteiden
kanssa viestittelyn jatkumisesta syytekohdan 4 tapahtumaan saakka.
Kuva 11: Varkauden käräjäoikeuden 22.4.2016 antamassa julkisessa lähestymiskieltotuomiossa
todetaan seksuaalissävytteisen viestittelyn jatkuneen tapahtumaan eli
syytekohtaan 4 saakka (<-). Kuten olen yllä argumentoinut, tämä ei pidä
paikkaansa. Todellisuudessa Hursti ei lähettänyt tytölle, eikä
vastaanottanut tytöltä ainuttakaan viestiä (edes savumerkkejä) yli puoleen
vuoteen, eli tarkkaan ottaen 12.10.2015 jälkeen (Kuva 17).
Myös monet
muut julkisen lähestymiskiellon väitteet (?) ovat täysin
absurdeja. Palaamme niihin hieman myöhemmin tarkemmin.
Kuva 12: 13.6.2019 – Itä-Suomen hovioikeuden
tuomio, s. 12/23.
Lisäksi hovin
aikaansaama PIKKUKUSETUS:
Toinen
kysymysmerkki (alalaidassa) ei todellisuudessa pidä sisällään Hurstin ko. tytölle laittamia seksuaalissävytteisiä viestejä (monikossa), vaan yhden ainoan
seksuaalissävytteisen viestin, jonka Hursti lähetti vittuuntuneena sähköpostilla tytön äidille
7.6.2016 (eli sen jälkeen, kun Hurstia syvästi loukkaava
lähestymiskieltoteksti oli julkaistu MV-lehdessä 16.5.2016, Kuvat 21 ja 22),
ei tytölle. Tätä 7.6.2016 viestiä ei mainittu hovissa, eikä lainata hovin
tuomiolauselmassa.
Nämä KUSETUKSET olivat
kuitenkin tuomion ja sen saaman julkisuuden kannalta kriittisiä, koska
syytekohdan 4 perusteella annettiin (22.4.2016) lähestymiskielto, joka
julkaistiin MV-lehdessä 16.5.2015 (ja sai 53 000+ lukukertaa).
Lähestymiskiellosta ja sen absurdista sisällöstä enemmän myöhemmin.
Vertaa KUSETUKSIA myös täysi-ikäisyyden
saavuttaneeen ko. tytön 23.6.2021 allekirjoittamaan
lausuntoon (Kuvat 13 ja 14).
Kuva 13: 23.6.2021 täysi-ikäisen Nellan kahden todistajan läsnäollessa allekirjoittaman lausunnon sivut 1-5.
Kuva 14: 23.6.2021 täysi-ikäisen
Nellan kahden todistajan läsnäollessa allekirjoittaman lausunnon
kuudes (6.) ja viimeinen sivu.
Palataan takaisin
vuoteen 2015 ja toukokuulle. Palaamme myöhemmin uudelleen Itä-Suomen
hovioikeuden (13.6.2019) tekemään PÄÄKUSETUKSEEN.
Kuva 15: Hursti vaihtaa puhelinnumeronsa tytön
isän pyynnöstä 23.5.2015 ja kertoo asiasta tytön äidille sähköpostitse
28.5.2015.
Tytön äiti uhkaa
lähestymiskiellolla, mutta ei toteuta uhkaustaan kuin vasta 22.4.2016, eli
lähes vuotta myöhemmin, kun Hursti täysin sattumalta näkee tytön
koulunsa läheisyydessä (vrt. Kuvat 10, 11, 12, 17, 19 ja 22).
Kuva 16: 1.6.2015 – Poliisi
tekee Hurstille kotietsinnäin (vie tietokoneen, puhelimen ja muistitikun). Tämä
on väitöskirjaansa viimeistelevälle kova isku.
Hursti, jota
epäillään nyt lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, menee shokkiin ja
juo itsensä lähes hengiltä – pahimmillaan 23 pv yhteensoittoon (ts. 33 pv yhden
päivän tauolla).
31.8.2015 –
Hurstilla todetaan elämänsä ensimmäinen haimatulehdus (6 pv sairaalassa).
9.9.2015 –
Poliisi kuulustelee Hurstia ekan kerran.
Kuulustelu
keskeytyy, kun kuulusteleva poliisi Ari Mäkiranta ilmoittaa joutuvansa menemään
hammaslääkäriin.
30.9.2015 –
Poliisi palauttaa Hurstille tietokoneen (muistitikku ja puhelin on palautettu
jo aiemmin).
Miltään
laitteelta ei löydy yhtään mitään laitonta.
Hurstin vastaus suurennettuna:
Kuva 17: Hursti saa tytöltä 12.10.
2015 sähköpostin. Vastauksessaan Hursti pyytää tyttöä
pyytämään äidiltään lupaa viestittelylle.
Sähköpostikeskustelun
seurauksena tyttö puhuu äidilleen, minkä jälkeen tytöstä ei kuulu mitään yli
puoleen vuoteen eli ennen kuin Hursti käy 14.4.2016 moikkaamassa tyttöä
koulullaan (syytekohta 4, esim. Kuva 9).
Hurstin
tarkoituksena oli päästä näin tytöstä taas eroon.
On
todennettavissa, että puhuttuaan äidilleen, tyttö menettää oikeuden kaikkiin
yhteydenottovälineisiinsä.
Kuva 18: Uusi isyyslaki astuu
voimaan 1.1.2016.
Tämä merkitsee
sitä, että Hursti voi ensimmäisen kerran vaatia biologista isäänsä tunnustamaan
hänet.
Hursti sai
tietää 16-vuotiaana, ettei hän olekaan biologisesti Hursti. Hän tapasi
biologisen isänsä 30.11.1990, ollessaan 21-vuotias.
31.3.2016 – Poliisi kuulustelee, osa 2:
Poliisi Ari
Mäkiranta näyttää Hurstille tytön puhutteluvideon, jolla tyttö puhuu Hurstista
hyvin lämpimästi.
Hursti kokee
olleensa 12.10.2015 (Kuva 17) liian tyly tytölle (josta
ei ole kuulunut 6 kuukauteen pihaustakaan), joka on kuitenkin vain pieni
tytön tyllerö. Ja olihan Hursti sanonut tytölle tämän olevan Hurstille ”äärimmäisen
rakas” jo 11.1.2015 (Kuva 4).
Kuva 19: 13.4.2016 –
nimimerkki gg123 eli galileo galilei (tytön Hurstille antama
lempinimi) pyytää lähettämään Hurstille terveisiä suomi24:ssä. Hurstin tytölle
antama lempinimi on Prinsessa Ruusunen.
Tämä tytön 13.4.2016 poustaus
terveisineen alleviivaa jo yllä esitettyä, että Hursti ja tyttö eivät
ole missään tekemisissä toistensa kanssa (Kuva 10) ennen
14.4.2016 kohtaamistaan, toisin kuin hovioikeuden tuomion s. 12/23 (Kuva
12) ja 22.4.2016 annettu lähestymiskieltotuomio (Kuva
11) väittävät. Tämä suomi24-päivitys on spotattu vuosia tapahtuman jälkeen.
Kuva 20: Hurstilla ei ole lähestymiskieltoa tai
matkustuskieltoa, joten Hursti matkustaa 13.4.2016 aamujunalla
Varkauteen tarkoituksenaan mennä moikkaamaan ko. tyttöä (vrt. Kuva
17). Hurstin kasvatusisälle Sulo Veikko Hurstille tällaiset
yllätysvisiitit olivat tavanomaisia K. Hurstin lapsuudessa. K. Hursti on
myös ottanut taksin Helsingistä Hyvinkäälle vain halatakseen äitiään ja
palannut samantien samalla taksilla takaisin Helsinkiin.
14.4.2016 –
Yövyttyään hotelli Oscarissa, ja syötyään maittavan aamiaisen, Hursti ottaa
taksin tytön koululle Luttilan ala-asteelle täysin hasardina.
Hursti saapuu
koululle hieman ennen aamukahdeksaa. Hän käy rehtorin huoneessa kysymässä, onko
tyttö paikalla. Rehtorin mukaan ei. Tyttöa ei myöskään näy koulualueella.
Käveltyään n. 50 metriä koulun pihalta poispäin, Hursti näkee täysin sattumalta tytön kävelevän tien toista puolta ja huutaa: ”Nella!” Tyttö tulee nopeasti tien yli, yrittää ottaa Hurstia kädestä, johon Hursti: ”En voi, koska olet lapsi ja mä aikuinen.” (tämän sananvaihdon voi todentaa molempien kuulustelukertomuksista, 15. - 17.4.2016).
Tapaaminen kestää pari minuuttia, minkä jälkeen tyttö juoksee koulun pihalle. Hursti palaa hotellille, jonka läheltä hänet pidätetään samana päivänä lapsen seksuaalisen hyväksikäytön yrityksestä ilman mitään järkeviä perusteita.
Kuva 21: Hurstin 22.4.2016 Varkauden
käräjäoikeudessa annettu lähestymiskieltotuomio (Kuva 11) julkaistaan
kokonaisuudessaan MV-lehdessä 16.5.2016. Siellä se saa yli 53
000 lukukertaa.
Kuva 22: 17-vuotiaana ko. tyttö
kommentoi Hurstin 22.4.2016 Varkauden käräjäoikeudessa saamaa
lähestymiskieltotuomiota (kuvassa vasemmalla) 7.7.2020 Instagramissa
nimimerkillä alwaysamisunderstoodwoman.
Kuva 23: 8.11.2020 tyttö (jo 17
v) sanoo äidilleen (äi), että hovin tuomiossa oli virheitä,
ja että äitinsä valehteli oikeudessa. Tyttö viittaa Itä-Suomen
hovioikeuden käsittelyyn (5., 6.2.2019), jossa tyttö oli itse jo 15 v
täytettyään paikalla alusta loppuun asti. Tästä lisää infoa myöhemmin.
Kuva 24: Kuvassa 23 alkaneen
keskustelun loppuosa. Kumpikaan, ei tyttö, eikä äitinsä väitä Hurstin
valehdelleen Itä-Suomen hovioikeudessa 5. ja 6.2.2019.
Välikysymys:
Jos todisteet riittävät tuomioon, miksi niitä pitää keksiä? Ja entä se vaihtoehtoinen
tapahtumainkulku? Jos tämän oikeusmurhan annetaan tapahtua Kristian
Hurstille, eikä kukaan tee asialle mitään, näin voi tapahtua muillekin.
Kuva 25: 9.9.2018 – 15-vuotias
tyttö (esiintyy IG:ssä nyt nimimerkillä namsgirll –
myöhemmin kasvokuvansa kanssa).
Tyttö kirjoittaa
mm. rakastavansa Hurstia, ”koska olet uskossa ja pyrit tekemään oikein. mä
rakastan sun moraalia…mä rakastan sitä että sä haluat odottaa mun kanssa.”
Aika harva
pedofiili/hyväksikäyttäjä varmaan haluaisi vielä odottaa, kun tyttö on alle
vuoden päässä suojaikärajasta, etenkin kun on tuntenut tytön 11-vuotiaasta asti. Mitään seksiä tai
parisuhdetta Hurstilla ei tytön kanssa koskaan ollut, vaan kyse oli tytön
omista fantasioista, olihan kohteena entinen Mr. Scandinavia.
Kuva 26: 9.9.2018 – Kuvan
25 tytön kommentin loppuosa. Muiden muassa kohdasta ”haen ensi
vuonna lukioon” voi paikantaa tytön iän.
Kuvateema:
Kuva 27: 30.9.2018 – 15-vuotias
tyttö eli namsgirll (s. 3.4.2003) kertoo lähettäneensä pari
kuvaa: ”…sanoit että haluat nähdä kun mä nukun.”
Hursti on
pyrkinyt viestittämään itseensä ihastuneelle tytölle, minkälaisia kuvia
aikuiselle on sopiva lähettää, jos jotain on lähetettävä.
Kuva 28: 30.9.2018 (päiväys
näkyy oikeasta alalaidasta) – namsgirll. Nukkumakuvista saa
jo kuvan, millaisia kuvia Hursti pyysi 15-vuotiaalta.
Kuva 29: 6.9.2020 – nyt
nimimerkillä voielamanyttaas esiintyvä 17-vuotias tyttö
ymmärtää vihdoin, että on ollut väärin lähettää Hurstille itsestään
alastonkuvia.
Tyttö ei
ole lähettänyt alastonkuviaan Hurstin puhelimeen toisin kuin oikeudessa on
väitetty. Hursti hankki ensimmäisen älypuhelimensa vasta 16.3.2022:
Kuva 30: 6.9.2020 – Hurstin
(IG:n nimimerkillä r_burgundy10000) reaktio tytön päätökseen lopettaa
alastonkuviensa lähettäminen Hurstille: ”Hyvä!<3”
Jotakuta voi
askarruttaa yllä esitetty väite, että Hurstilla ei ollut älypuhelinta
ennen vuotta 2022:
Miksi kukaan viestittelisi koko ajan Nokian
108 -tyyppisellä peruspuhelimella, jos omistaa älypuhelimen.
Puhelinseksiteema:
Kuva 31:
8.10.2018 – 15-vuotias tyttö
(namsgirll) yrittää vietellä Hurstin (blivitssum) puhelinseksiin.
Kuva 32: 8.10.2018 (päiväys
oikeassa alalaidassa) IG-keskustelun loppuosa.
Kuva 33: 27.10.2019 – 16-vuotias tyttö
kommentoi Hurstiin kohdistuneita epäilyjä Twitterissä.
Itsetuhoisuusteema
Kuva 34:
2.11.2018 – 15-vuotias
tyttö postaa Instagramiin (nimimerkillä sleepless._.beautyy)
kuvan viilloistaan.
Kuva 35: Ko. tyttö on sleepless._.beautyy.
Kuva 36:
28.5.2019 – 16-vuotiaana
tyttö postaa Hurstille, että ”Jos sua ei olis, olisin tappanut jo
itseni..<3” (tällä kertaa nimimerkillä lavender.coconut)
Kuten jo tämän
sivuston johdannossa todetaan: ”Hursti pyrkii toiminnallaan suojelemaan (ei
groomaamaan) aikuisista seksuaalisesti kiinnostunutta tyttöä omilta
taipumuksiltaan. Hursti oli myös huolissaan tytön itsetuhoisuudesta,…”
UNDER
CONSTRUCTION
3)
Aalto-yliopiston rooli
Menivätkö
Aalto-yliopiston professorit Seppo Heikki Juhani Ikäheimo, Teemu
Malmi ja Juha Kinnunen laskentatoimen laitokselta
niin pitkälle, että tekivät Hurstista 4/2016 rikosilmoituksen
kääntääkseen huomion pois omista väärinteoistaan? Ikäheimo antoi Hurstin
väitöskirjaansa varten kehittämänsä tutkimusmetodologian pro gradu -opiskelija
Kati Ovaskalle (2012/2013) ilman Hurstin lupaa ja ilman asianmukaisia
referenssejä (paperityöt tästä ovat laajat ja kiistattomat*).
Laskentatoimen laitos korjasi virheen Hurstin pyynnöstä, mutta tämä
itseaiheutettu nöyryytys jätti Ikäheimon (silloinen Hurstin väikkäriohjaaja)
epäedulliseen asemaan. Hän jopa sanoi Hurstille henkilökohtaisesti: ”Mun
täytyy suojella itseäni.” Tämän jälkeen Hurstista tuntui, että Ikäheimo
alkoi tavallaan ”maksaa takaisin” graduhässäkän hänelle aiheuttamaa kiusaa,
mikä ilmeni siten, että hän oli yhä epämääräisempi sen suhteen, mitä Hurstin
väitöskirjan pitäisi kattaa, että se hyväksyttäisiin.
Hurstin
luottamus professori Ikäheimoon oli mennyt.
Hursti pyysi,
vaati ja suorastaan rukoili, että ohjaaja vaihdettaisiin, mutta siihen
Aalto-yliopisto ei suostunut*. Hursti ehdotti myös, että jatkaisi ilman ohjaajaa. Tähänkään ei
suostuttu.
Edesauttoivatko
Ikäheimo ja hänen kaksi proffakaveriaan myös rikostutkinnan etenemistä tiettyyn
suuntaan?
Samaan aikaan (4/2016),
kun Hurstia alettiin epäillä ko. tytön hyväksikäytön yrityksestä, nämä kolme
professoria tekivät Hurstista rikosilmoituksen Hurstin heille shokissa
lähettämiensä sähköpostien määrän perusteella (nykyisen käytännön mukaan
Aalto-yliopisto ei tee rikosilmoituksia opiskelijan viestittelyn määrän
perusteella). Kun Hurstia kuulusteltiin 17.4.2016 hyväksikäytön
yrityksestä Varkaudessa, kuulusteleva poliisi Satu Seppä nosti samaan aikaan
pöydälleen myös proffien ilmon. Hursti sai hovissa 5./6.2.2019 kaikkiaan 30
päivää ehdotonta vankeutta tästä viestittelystä, joka sisältyi Itä-Suomen
hovioikeuden 13.6.2019 julkaisemaan absurdiin tuomioon: 1,5
vuotta tai 1 vuosi ja 6 kuukautta ehdotonta vankeutta ensikertalaisena (ei
aiempaa rikosrekisteriä, 50-vuotiaana).
Tai kuten syyttäjä
Pia Mäenpää sanoi Hurstille tauolla Itä-Suomen hovioikeudessa
5.2.2019, kun muita ei ollut kuuloetäisyydellä: ”Näin me asiat täällä
Savossa hoidetaan.”
Hyvät naiset
ja herrat, viattomat ihmiset eivät piiloudu.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005863773.html
p.s. Hurstin
väitöskirja on sittemmin esitarkastettu ja hyväksytty toisen ohjaajan
alaisuudessa. Hurstin 2019 esitarkastettu väitöskirja tutkii
perusteluiden johdonmukaisuuden merkitystä.
—-
*From: Hursti Kristian
Sent: Monday,
September 16, 2019 10:04 AM
To: Ilkka
Niemelä, President, Aalto University
Cc: Kemetter
Kristiina; Ikäheimo Seppo; Malmi Teemu; Jarva Henry;
minna.logemann@baruch.cuny.edu; minna.martikainen@hanken.fi; Niemi Lasse;
Saarinen Timo; pekka.koponen@oikeus.fi; rleppih@mappi.helsinki.fi; Vaivio
Juhani; antti.i.rautiainen@jyu.fi; juha-pekka.kallunki@oulu.fi;
petri.sahlstrom@oulu.fi; antfre@utu.fi; Tapio.sadeoja@iltasanomat.fi;
kaius.niemi@hs.fi; antero.mukka@hs.fi; erja.ylajarvi@iltalehti.fi;
perttu.kauppinen@iltalehti.fi; johanna.lahti@iltasanomat.fi; pasi.yli-ikkela@oikeus.fi
Subject:
REPEAT/UPDATED: Päivitetty: Kristian Hursti – korvausvaatimukset ja
tilannepäivitys (LUKEKAA JA PÄÄTTÄKÄÄ ITSE)
Hyvä rehtori
Ilkka Niemelä,
Pyydän
kunnioittavasti, että vastaatte pian tähän viestikokonaisuuteen, jonka
tarkoituksena on osoittaa suoraan, että olen antanut totuudenmukaisen kuvan —
toisin kuin professorit Ikäheimo, Malmi ja Kinnunen edelleen antavat ymmärtää
(6.6.2019; mukana viestiketjussa) — ohjaukseeni (2012-2016) liittyneistä
erimielisyyksistä. Olette kuitanneet aiemmat tätä aihetta sivunneet viestini
luetuiksi, mistä haluan kiittää Teitä. Arvostaisin pikaista vastaustanne, koska
minun tulee ilmoittautua Helsingin vankilaan 1.10. klo 12.15 mennessä, että
siirto Suomenlinnaan voi tapahtua vielä saman päivän aikana. Minulla ei ole
mitään rikosmerkintöjä ennen tätä Aalto-yliopiston laskentatoimen laitoksen
opiskeluaikanani alkanutta oikeusprosessia.
Ehdottomasta
vankeustuomiostani 1 kk muodostuu professorien Seppo Ikäheimo, Teemu Malmi ja
Juha Kinnunen viestintärauhan rikkomisesta. Voitte vain kuvitella miten
tuoltakin olisi voitu välttyä mikäli kyseiset professorit olisivat ottaneet
opiskelijansa ongelmat tosissaan, kun ongelmat olivat vielä pieniä (tämän
viestin yhteydessä olevat viestitodisteet).
Kirjoititte
professoreiden Ikäheimo, Malmi ja Kinnunen puolesta 6.6.2019:
”Selvyyden vuoksi
toteamme myös, että pyyntönne yhteydessä esittämät näkemykset ohjaukseenne
(2012-2016) liittyneistä erimielisyyksistä eivät vastaa omaa käsitystämme
asioiden kulusta.” (viesti kokonaisuudessaan viestiketjussa)
Olin 22.5.2019
päivätyssä viestissäni (johon siis 6.6. vastasitte) kirjoittanut:
”Pyydän Teitä nyt
uudelleen luopumaan vaatimuksistanne sekä myöntämään, etteivät minusta
tekemänne arviot ole pitäneet paikkaansa. Malmi mm. ohjasi minut toukokuussa
2014 päihdeterapiaan, vaikka olin useaan kertaan ilmaissut juomiseni johtuvan
pitkälti Ikäheimon välinpitämättömästä ohjaustyylistä ja pyytänyt useaan
kertaan saada kokonaan uuden ohjaajan. Päihdeterapialla ei ollut myöskään
toivottua vaikutusta koska se ei ratkaissut todellista ongelmaa.”
Hyvä rehtori
Niemelä, ykköspointtina koko asiassa ei ole enää se, mitä vuosina 2012-2016
ohjaukseni suhteen tapahtui, vaan se, että se mitä sen suhteen kaikkien
toimittamieni viestitodisteiden (ohessa) valossa tapahtui piti vielä 6.6.2019
allekirjoittamassanne viestissä Ikäheimon, Malmin ja Kinnusen toimesta
kategorisesti kiistää.
Hyvä rehtori
Niemelä, olen saanut väitöskirjani läpi esitarkastuksesta erittäin vaikeasta
elämäntilanteestani huolimatta (Liitteet).
Kaikki
siteeramani todisteviestit ovat sanasta sanaan alkuperäisessä muodossaan.
Olen menossa
50-vuotiaana ensikertalaisena vankilaan 1.10. erittäin painavin sydämin.
Ehdoton tuomioni on pituudeltaan yhteensä 1 v 6 kk (1 kk professoreista ja 1 v
5 kk lapsesta yms; liite). Tuomio on käsittämätön.
Olen kopioinut
tähän viestiin myös lehdistön edustajia, koska kyseinen lapsi, nykyisin jo
16-vuotias tyttö on ollut oma-aloitteisesti juuri näihin lehtiin (HS, IS, IL)
yhteydessä maineeni puhdistamiseksi. Lehdet eivät kuulemma voi haastatella
häntä ilman vanhempiensa lupaa. Rikosilmoitukset ovat pääosin äitinsä käsialaa.
Tapailin äitiään vuonna 2014.
Hyvä rehtori,
odotan yhteydenottoanne. Muutkin saavat olla yhteydessä.
Kunnioittavasti,
Kristian Hursti,
044-963-7592
________________________________________
From: Hursti
Kristian
Sent: Monday, August 26, 2019 2:22 PM
To: Ilkka Niemelä, President, Aalto
University; Kilpeläinen Hely
Cc: Ikäheimo
Seppo; Malmi Teemu; Kinnunen Juha; Kemetter Kristiina; Jarva Henry; Niemi
Lasse; Saarinen Timo; Kykkänen Tapani; Huikku Jari; Vaivio Juhani; Melgin Jari;
Miihkinen Antti; jan.kallman@fi.abb.com; pasi.yli-ikkela@oikeus.fi;
irmelihursti@yahoo.com; ritva.leppihalme@helsinki.fi; Rudanko Matti; Puttonen
Vesa
Subject: Re:
Kristian Hursti – korvausvaatimukset ja tilannepäivitys (ANTEEKSI + PALUU
ALKUPERÄISEEN 22.5./6.6.2019 KESKUSTELUUN)
Hyvä rehtori
Ilkka Niemelä:
ANTEEKSI SYVÄ
TURHAUTUMISENI. NÄIN VOI KÄYDÄ KUN ONGELMIA EI RATKAISTA KUN NE OVAT VIELÄ
PIENIÄ.
Palataksemme
asian alkuun, kirjoititte 6.6.2019 professoreiden Ikäheimo, Malmi ja Kinnunen
puolesta:
”Selvyyden vuoksi
toteamme myös, että pyyntönne yhteydessä esittämät näkemykset ohjaukseenne
(2012-2016) liittyneistä erimielisyyksistä eivät vastaa omaa käsitystämme
asioiden kulusta.” (viesti kokonaisuudessaan mukana viestiketjussa)
Mikä
näkemys/kohta 22.5.2019 viestissäni (johon vastasitte) ei pidä paikkaansa? Tämä
vai?:
”Malmi mm. ohjasi
minut toukokuussa 2014 päihdeterapiaan, vaikka olin useaan kertaan ilmaissut
juomiseni johtuvan pitkälti Ikäheimon välinpitämättömästä ohjaustyylistä ja
pyytänyt useaan kertaan saada kokonaan uuden ohjaajan. Päihdeterapialla ei
ollut myöskään toivottua vaikutusta koska se ei ratkaissut todellista
ongelmaa.” (viesti kokonaisuudessaan mukana viestiketjussa)
Väite
’ohjaamisesta’ terapiaanko ei pidä paikkaansa? Malmi on todennut omin sanoin
ohjanneensa minut päihdeterapiaan kahdessa eri esitutkintapöytäkirjassa:
”Jouduin
laitoksen johtajana puuttumaan ensimmäisen kerran Hurstin toimintaan ollessamme
palaamassa konferenssimatkalta Tallinnasta toukokuussa 2014. Hän oli päissään
kuin ankka ja huusi ja käyttäytyi sopimattomasti laivalla. Tuon episodin
jälkeen edellytin, että hän hakee hoitoa alkoholiongelmaansa.” (diaarinumero
D/105/01.02.02/2017, Malmin lausunto, s. 3/5)
”Suomessa pyysin
Hurstia tapaamiseen, jossa kerroin, että Aalto-yliopistosta päihde ongelmiin
[sic] puututaan välittömästi ja että velvollisuuteni on ohjata hänet hoitoon.
Koska Hursti ei olut [sic] työsuhteessa Aalto-yliopistoon, hän ilmeisesti koki,
että ylitin valtuuteni ohjatessani hänet ammattiavun piiriin.” (diaarinumero
5500/R/39731/17, Malmin lausunto, s. 2/5)
Entä väitteeni,
jonka mukaan olin pyytänyt laitosta nimeämään minulle uuden ohjaajan Ikäheimon
tilalle:
”Malmi Teemu
Fri 11/6/2015,
4:54 PM
Hursti Kristian
Et sä ole
näköjään kovin pitkälle päässyt ymmärryksessäsi siitä, minkälaista työtä
tieteen tekeminen yhteiskuntatieteissä on.
Sinä olet ainoa
jatko-opiskelija (minun uralla koskaan), joka valittaa (koko ajan)
ohjauksestaan. Ikävää, jos ohjaus ei laadultaan vastaa odotuksiasi, mutta
minulla ei ole osoittaa sinulle parempia ohjaajia. Sen takia koen tämän
turhaksi viestinnäksi minun suuntaan.
Sen sijaan en
tunne yhtään väitöskirjan tekijää, jota ei prosessin aikana olisi vituttanut
työ tai jotkut ohjeet, joita on ohjaajiltaan saanut.
Eli koita nyt
pärjätä näiden ohjaajiesi ja heidän ohjeidensa kanssa. Olet ymmärtääkseni
loppusuoralla.
TM”
”LISÄTTY KETJUUN;
MUKANA REHTORI NIEMELÄLLE 28.8.2019 LÄHETTÄMÄSSÄNI VIESTISSÄ:
From: Hursti Kristian
Sent: Friday, June 6, 2014 8:36 AM
To: Kinnunen Juha
Subject:
Juha,
Harkittuani tätä
viestiä parisen vuotta, päätin tästä sitten nyt tässä tilanteessa kirjoittaa.
Kirjoitan tämän vain sinulle.
Seppohan on
luonteeltaan mukava seuraihminen. Alussa pidin hänen huumorintajustaan yms.
Ajan myötä aloin kuitenkin huomata että Sepon ns asiaosaaminen on – jopa näin
vain jatko-opiskelijan näkökulmasta – kyseenalainen, Sepon muistista
puhumattakaan. Ehkä eniten itseäni on rasittanut se, että Seppo ei ole
oikeastaan ohjannut minua, vaan lähinnä hengaillut ja myötäillyt ja sitten
toisinaan taas antanut suoraa palautetta, tosin niin että kahden viikon
välein palaute tietyn saman asian suhteen on ollut 180-360-astetta toisenlaista
kuin edellisellä kerralla. Jossain vaiheessa Seppo ei ole edes enää muistanut
mistä aiheesta teen tutkimuspaperia, vaikka olemme istuneet luonaalla ja
hänellä on ollut printtaamansa paperini edessä omine kommentteineen. On ollut
todella turhauttavaa todeta, että ”Seppo, enhän minä tee tuosta mainitsemastani
aiheesta tuota paperia, vaan…” Jos ei edes perusaihetta muista, ei ihme että
palaute harhailee ja pahasti.
Sepon palaute on
ollut usein myös aivan päinvastaista kuin palaute jota olen saanut muualta
(Pariisi 2013, Oulu 12.3.2014, Jyväskylä 5.6.2014). Viime aikoina en ole enää
oikeastaan ottanut Sepon palautetta edes kovin tosissani, ja olen huomannut sen
vaikuttaneen myös Sepon mielialaan kun olemme tavanneet. Minkä palautteen
mukaan eläisin, sen mukaan jonka hän antoi 2 viikkoa sitten vai sen mukaan
mistä tänään tuulee?
Uskon, että Sepon
ohjattava Niko Kivimäki yritti ihan alussa kertoa minulle jotain
tämänsuuntaista ohjaussuhteestaan Seppoon, mutten suostunut kuuntelemaan.
Olen aina ollut
hikari koulussa, mutta kyllä tämä yhteistyö Sepon kanssa on masentanut ja
ajanut joskus lähestulkoon täydelliseen toivottomuuteen. Olen mennyt mm.
makaamaan lumihankeen odottamaan kuolemaa (helmikuu 2012), herännyt
moottoritien penkalta (kesä 2012), siirtänyt (27.5.2013) 10 000 euroa
käyttötilille ja lennättänyt täysin tuntemattoman ihmisen businessluokassa
Amsterdamiin ja seuraavana päivänä takaisin kun lompakkoni kortteineen on
kadonnut.
Mitä
jatko-opiskelijan pitää kokea tai tuntea, että häntä oikeasti kuunneltaisiin?
En ole koskaan ennen ajautunut tällaiseen jamaan, en sinnepäinkään.
Seppo-kokemukseni takia kuppini on mennyt pikkuhiljaa kokonaan nurin.
Arvaa
harmittaako. Jatkan toki päihdeterapiaa, aion siinä onnistua, ja toivon että
tästä vielä jaksan nousta.
Kunnioittavasti,
Kristian,
044-973-7209
KINNUNEN EI
KOSKAAN VASTANNUT YLLÄOLEVAAN VIESTIIN, MUTTA KUITTASI SEN LUETUKSI:
Kinnunen Juha
Fri 6/6/2014,
9:45 AM
Hursti Kristian
Your message
To: Kinnunen Juha
Subject:
Sent: Friday, June 06, 2014 8:36:44
AM (UTC+02:00) Helsinki, Kyiv, Riga, Sofia, Tallinn, Vilnius
was read on Friday, June 06, 2014 9:45:40
AM (UTC+02:00) Helsinki, Kyiv, Riga, Sofia, Tallinn, Vilnius.”
”Kinnunen Juha
Wed 6/25/2014,
8:30 PM
Hursti
Kristian;Malmi Teemu <teemu.malmi@aalto.fi>;Ikäheimo
Seppo <seppo.ikaheimo@aalto.fi>;
You forwarded this message on 1/31/2018
7:16 AM
Tervehdys,
Omana
kommenttinani Kristianin ohjaaja-asiaan toteaisin sen, minkä olen aiemminkin
asiaa sivuttaessa todennut: en halua sitoutua tehtävään. Syitä on useita, joita
kaikkia ei ole tarpeen tässä alkaa eritellä. Sen verran voin kuitenkin sanoa,
että yksi keskeinen asia omalta kannaltani on se, että olen varsin pian
siirtymässä pois ruodusta, enkä ole siksi enää valmis uusiin ohjausvastuisiin.
Se ei olisi kenenkään osapuolen kannalta hyvä asia.
Eri asia on, että
niin kauan kuin vielä olen laitoksella, tietysti voin soveltuvin osin
”epävirallisesti” kommentoida Kristianin (ja muidenkin) töitä muulla tavoin
kuin varsinaisten etukäteen sovittujen ohjauspalaverien puitteissa.
– Juha”
”LISÄTTY
VIESTIKETJUUN:
Hursti Kristian
Mon 08/19/2013,
12:51 PM
Kinnunen Juha
Hei vielä,
Kysyinkin
ohjausasiasta lähinnä siksi, että uskon kyllä pystyväni kirjoittamaan koko
homman hyvin ohuella ohjauksella (jatko-opintojen ka 4,5/5,0; 52 op). Nyt
ohjaus on tuntunut jopa haittaavan omaa motivaatiota, kun kokemus on ollut että
kontribuutio on ollut lähes pelkästään yksisuuntaista (kuten tämä Ovaskan
tapauskin mielestäni osoittaa).
Mielelläni
ottaisin sinut ohjaajakseni, jos saa ihan suoraan sanoa.
t. Kristian
________________________________________
From: Kinnunen Juha
Sent: Monday, August 19, 2013 12:41 PM
To: Hursti Kristian
Subject: Re:
Harri Seppänen
Hei, Harrin
s-postiosoite varmaan toimii vielä, mutta saattaa olla että hän seuraa sitä
vähemmän, tai sitten ei. Puhelinnumeroa tai muita yhteystietoja kannattaa kysyä
Leenalta (Kallonen).
Ohjausasiaa
kannattaa pohtia rauhassa, kun tämä Kati Ovaskan tapauksen pöly on laskeutunut.
Hätiköityjä ratkaisuja asiassa pitää välttää. Jokaisella väitöskirjalla on
oltava ohjaaja. Missään ei kuitenkaan määritellä vaatimusta hänen
aktiivisuudelleen ja käytäntö vaihtelee siinä melkoisesti.
trv Juha
Lähetetty
iPhonesta
”Hursti Kristian”
<kristian.hursti@aalto.fi>
kirjoitti 19.8.2013 kello 10.57:
> Hei Juha,
>
> Unohtui
pyytää Harri Seppäsen yhteystiedot. Ei liene enää @aalto.fi jos työsuhde on
loppunut?
>
> Btw, onko
jatko-opiskelijan mahdollista tehdä väitöskirjaa ilman ohjaajaa? Nykytilanteeni
on aiheuttanut harmillisia tunteita jo reilun vuoden verran, enkä ole koskaan
kokenut mitään vastaavaa.
>
> t. Kristian”
”Hursti Kristian
Fri 10/11/2013,
3:19 PM
Moi Juha,
Pidän tyylistäsi
re mm. toi kommentti dekaanilla hyväksyttämisestä.
Harmi ettet ole
ohjaajani, koska mielestäni ohjaajan pitää olla ohjattavaansa fiksumpi. Mitä
minun pitäisi tehdä että sellainen voisi toteutua?
Sain Jenny &
Antti Wihurin rahaston 22 000 euron apurahan ensi vuodelle. Hakemuksista
sisässä on vielä LSR, johon annoit suositukset.
t. Kristian
Kinnunen Juha
Fri 10/11/2013,
5:24 PM
Hei, onnittelut
apurahasta! Toivottavasti myös LSR tärppää.
Ohjausasia on
sellainen, johon minun on vaikea ottaa kantaa tai varsinkaan tässä vaiheessa
puuttua. Omalla kohdallani tilanteeseen vaikuttaa vielä se, että olen joka
tapauksessa jäämässä sivuun reilun parin vuoden kuluttua. Siitäkään syystä
katso voivani sitoutua enää mihinkään pitkäkestoisiin ohjaus- tms.
projekteihin. Asiaa vaikeuttaa vielä se, että Minna Martikaisen siirryttyä
Hankenille meillä ei ainakaan toistaiseksi ole tiedossa ketään, joka voisi
jatkaa, kun minä lähden.
trv Juha
Hursti Kristian
Fri 10/11/2013,
5:30 PM
Kinnunen Juha
Juha,
Ongelmani on
silti todellinen. Ainoatakaan tutkintoa en ole jättänyt kesken.
t. Kristian”
Väitteeni
Ikäheimon välinpitämättömyydestäkö ei pidä paikkaansa?:
”From: Hursti Kristian
Sent: Tuesday,
October 15, 2013 2:13 PM
To: Ikäheimo Seppo
Subject: hyvää tahtoa etsimässä
Hei Seppo,
Toivon että löydämme huomenna kestävän ratkaisun.
Siltä varalta että asiaa on syytä vielä kerran kerrata, minua on
hämmästyttänyt se että olet kuvaillut Katin projektin ERILLISEKSI (kun sen
metodologia eli innovatiivisin osa on otettu suoraan JO maaliskuussa 2012 –
siis ENNEN kuin Kraks oli kertaakaan kokoontunut — Kraks-ryhmälle lähettämistä
CDW-ohjeista), ja puolestaan kuvaillut minun projektiani YHTEISEKSI, vaikken
ole ainoastaan innovoinut metodologiaani vaan yksin kaivanut ja työstänyt
outlook-aineistoni yritysten H1-raporteista, enkä Access-aineistostasi. Syy on
yksinkertainen: sinänsä varmasti hieno Access-aineisto ei muotonsa takia
sopinut tarpeisiini.
Eikä Access voisi muutenkaan olla syy sille, että esim. EAA:ta
varten työstämästäni paperista tuli yhtäkkiä ”yhteinen”. Miten niin? V: Koska
sain Access-aineiston sinulta jo huhtikuussa 2011 (2011), ja sen jälkeen
puhuttiin reilu vuosi että teen kaikki paperit itse, aina siihen asti kunnes
olin kerännyt oman aineistoni.
Kun aloit puhua joskus vuoden 2012 (2012) kesällä että teemmekin
CDW-projektistani yhteisartikkelin, luulin silloin että se tarkoittaa ihan
jotain muuta kuin mitä sen jälkeisen reilun vuoden aikana on tapahtunut. Kuten
olen aika ajoin todennut, en ole kokenut tätä toimintatapaa reiluksi, ja
etenkin vastakaiun puute on aiheuttanut paljon pahaa mieltä ja suorastaan
fyysistä kipua.
Haluan tehdä kaikki paperini yksin, koska yksin uskon pystyväni
saamaan koko väikkärini tutkimuspapereita myöden kasaan nopeammin kuin
kuluttamalla jonkun toisen kallista aikaa joka käänteessä. Ja jos jatkossa
tarvitsen työvoimaa, olen valmis hankkimaan sen itse, koska haluan myös
varmistaa ettei ”työvoima” vie voimiani ja ideoitani, ja sitten käyttäydy niin
kiittämättömästi kuten Kati gradun hyväksymisvaiheessa tämän vuoden
loppukesästä/alkusyksystä käyttäytyi. Olin hyvin hämmästynyt Katin käytöksestä
kun ottaa huomioon, että hänelle oli maksettu siitä että hän oli oppinut
gradunsa metodologian.
Yllä mainitsemistani syistä johtuen on mielestäni kohtuutonta
että minulta vaadittaisiin kaikkiaan 4 paperia kolmen sijasta (joista 1 on jo
julkaistu 2011). Tieteellinen kontribuutioni tai sen puute ovat molemmat
omiani.
On sitten kokonaan eri asia mitä sovitaan valmistumiseni
jälkeisestä ajasta, ja se voidaan sopia jo huomenna mitä tehdään jos/kun
valmistun ja alan tarjota papereita lehtiin. Voimme mielestäni hyvin tehdä
riittäviä muutoksia papereihin ja tarjota joitain niistä yhteisinä. Voimme
sopia siitä vaikka kirjallisesti jos niin haluat.
Hyvää tahtoa etsimässä.
Kunnioittavasti
Kristian
p.s. Mielestäni tämä tapahtumaketju ja sen aiheuttamat
väärinkäsitykset heijastelevat ehkä laajemminkin laitoksemme hajanaisuutta.
Esim. osa aloittaa apurahalla kun osa saa palkkaa. Kaikki tällainen aiheuttaa
turhaa epäarvoisuutta, josta toivon Inkun kanssa tehtyjen uusien suunnitelmien
avulla päästävän eroon (esim. jatkossa kaikille jatko-opiskelijoille taataan
rahoitus ainakin ekaksi vuodeksi). Uskon että ryyppääminenkin vähenee. Ai niin,
olen sulle apurahasta vielä kiitospullon velkaa :=)”
”Re: Katin gradun
tarkistus, osa II
Ikäheimo Seppo
Thu 8/15/2013,
3:34 PM
Hursti Kristian
Hei, tämä on
kiintoisa. Voisitko antaa esimerkkejä? T. Seppo
Lähetetty
iPhonesta
”Hursti Kristian”
<kristian.hursti@aalto.fi> kirjoitti 15.8.2013 kello 15.24:
> Eli gradussa
on kohtia joissa tulisi viitata nimenomaan EAA:n konferenssipaperiini (Hursti,
2013; ei ainoastaan Hursti, 2011, johon on viitattu ihan oikein). Nyt syntyy
kuva, että minä olen kopioinut gradusta, eikä toisinpäin, kun (EAA:n)
kvantitatiivinen paperini joskus valmistuu.
>
>
Keskustelimme tänä aamuna Juhan (cc’d) kanssa kyseisistä kohdista. Vertasimme
gradua ja EAA:n konferenssipaperiani yksityiskohtaisesti.
>
> Harmittaa
että tilanne on tämä.
>
> t. Kristian”
”Ovaska Kati
Thu 8/15/2013,
12:12 PM
Hursti
Kristian;Ikäheimo Seppo <seppo.ikaheimo@aalto.fi>;Kinnunen Juha <juha.me.kinnunen@aalto.fi>
You forwarded this message on 7/15/2019
8:30 AM
Hei kaikille,
Heti alkuun, olen
pahoillani, että olen suora puheissani, mutta olen todella hämilläni. Olen
Sepolle moneen otteeseen laittanut viestiä, että näkeekö hän tarvetta tehdä
muutoksia. Koska en saanut mitään muutosehdotuksia, koin työni olevan valmis.
Viimeisimmässä viestissä mainitsin, että laitan gradun ”painoon” ja sen olen
myös tehnyt (sain eilen viestin, että Unigrafiassa on valmista). Samoin olen
vienyt paperit opintotoimistoon 20.9. valmistumista varten. Aloitan huomenna
koko päivätyöt ja aloitukseen kuuluu koulutusta, mm. vko:n 35 olen ulkomailla.
Tämän viikon jälkeen olen lomalla viikon Espanjassa.
Voitteko
selvittää minulle tarkemmin miksi koette tärkeäksi tehdä näitä muutoksia?
Suoraan sanottuna, en ole kauhean innostunut työtä enää korjaamaan edellä
mainitsemieni seikkojen takia.
Parhain
terveisin,
Kati”
”LISÄTTY
VIESTIKETJUUN:
Kinnunen Juha
Thu 8/15/2013,
5:34 PM
Ikäheimo Seppo;
Hursti Kristian
Hei Seppo ja
Kristian,
Minusta kaikkien
osapuolten oikeusturvan kannalta olisi hyvä, jos Kati lisäisi työnsä lähteisiin
Kristianin työpaperin tuoreimman version (Hursti 2013), viittaisi siihen työnsä
introssa ja/tai viimeistään metodologiaosassa, ja lisäksi erikseen jokaisessa
kohdassa, jossa on siihen yhtäläisyyttä tai jossa ideoita on siitä otettu.
Minusta tuo olisi
gradun tekijälle varsin pieni homma ja sillä asia saataisiin helposti kuntoon
nyt vielä, kun työtä ei ole virallisesti hyväksytty ja arvosanaa annettu. Sen
jälkeen asian kuntoon saattaminen onkin sitten huomattavasti vaikeampaa ja
seuraukset saattavat olla sen mukaiset.
trv Juha
Ikäheimo Seppo
Thu 8/15/2013,
5:39 PM
Ovaska Kati;
Hursti Kristian;
Kinnunen Juha
Hei, en ole
missään vaiheessa kokenut asiassa olevan ongelmaa. Molemmat olette tietämäni
mukaan tehneet itsenäistä työtä. Gradujen sykli ja tieteellinen ambitiotaso
ovat erilaiset. Jos on jotain aivan selvää osoittaa, niin sitten on toinen
juttu. Nyt minulla ei ole sellaista tiedossa.
Molemmat olette
olleet ohjauksessani, ja varmasti saman suuntaisia ajatuksia olen varmasti
antanut. Se ei voi eikä saa olla ongelma.
T. Seppo
Lähetetty
iPhonesta”
”LISÄTTY
VIESTIKETJUUN:
Korjaukset
graduun tehty, mahdolliset kommentit asap
Ovaska Kati
Mon 8/19/2013,
7:12 PM
Ikäheimo
Seppo;Hursti Kristian;Kinnunen Juha;Miihkinen Antti
You forwarded this message on 8/7/2015 6:33
AM
Download
Hei kaikille,
liitteenä
graduni, johon olen tehnyt muutoksia Kristianin esittämien kommenttien mukaan
melko tarkkaan niin kuin hän ehdotti, sillä en ole konferenssipaperi lukenut.
Alla vielä tarkemmin:
Sivu 3: LISÄTTY:
”Samantyyppisestä aiheesta on tulossa väitöstutkielma Kristian Hurstilta. Hän
tutkii tulevaisuudennäkymiä puolivuotiskatsauksissa eurooppalaisella
aineistolla.” EN LAITTANUT SITÄ KRISTIANIN EHDOTTAMAAN KOHTAAN, KOSKA PYRIN
SÄILYTTÄMÄÄN KOKONAISUUDEN JÄRKEVÄNÄ VARSINKIN KUN LISÄSIN TÄMÄN SIVULLE 34 TAI
35 EHDOTETUN TEKSTIN JOHDANTOON, JOHON SE MINUSTA SOPI HYPOTEESI-KAPPALETTA
PAREMMIN: Hursti (2013) puolestaan pyrkii selvittämään ennusteen
argumentaatiovahvuuden, ennusteen tiedon perusteen ja ennusteen väittämän
suunnan yhteyttä ennusteen osuvuuteen (accuracy).
Sivut 4, 5:
”Väitteet luokitellaan positiiviseen, tasaisen ja negatiivisen ennusteen
perusteella, väitettä voidaan tukea yrityksen sisäisillä ja/tai ulkoisilla
syillä sekä edelleen näiden perusteella muodostuu yhteys vahvaksi, jokseenkin
selkeäksi tai lähinnä intuitiiviseksi (vrt. Hursti 2013)”. OK
Sivu 34:
”Tulevaisuudennäkymiä kategorisoidessa eroteltiin ennusteesta liikevaihto tai
myyntiennuste (tästä eteenpäin liikevaihto) sekä liikevoitto-, liiketulos- tai
marginaaliennuste (tästä eteenpäin kannattavuus) (Hursti 2013). LISÄTTY (vrt.
Hursti 2013).
Sivu. 35:
”Hypoteesi kolme on kenties kaikkein mielenkiintoisin, sillä sen avulla
pyritään selvittämään ennusteen argumentaatiovahvuuden merkitystä (Hursti 2011,
2013).” LISÄTTY (vrt. Hursti 2011 & 2013)
Sivu 40:
”Tarkempaa analyysia varten käytettiin väitteille seuraavanlaista asteikkoa
(vrt. Hursti 2013).” OK
Sivu 41: ”Muussa
tapauksessa yhteys muodostuu seuraavan ohjeistuksen mukaisesti kategorian kolme
ollessa vahvin, kun puolestaan kategoria kaksi vastaa melko neutraalia,
keskivahvaa argumentaatiota ja kategorian yksi ajatellaan olevan heikoin (vrt.
Hursti 2013):” OK
Sivun 41
alaviitteen voi mielestäni ottaa pois. OK
LÄHTEISIIN
LISÄTTY: Hursti, K. 2013. Quantifying Language in
European Half-Yearly Financial Report Forecasts: Is the Strength of the
Forecast Argument Associated with Forecast Accuracy? Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulu, Working Paper.
Esitetty Pariisissa 4.5.2013 (European Accounting Association Colloquium).
VAHVISTATTEKO
ASAP SEPPO JA KRISTIAN, ETTÄ NÄMÄ OVAT NYT SELLAISIA, JOTKA HYVÄKSYTTE. ONKO
SEPPO EDELLISET LAITOSKOPIOT SINULLA? KANSIHAN EI OLE MUUTTUNUT, NIIN PRINTTAAN
SITTEN UUDET SIVUT SISÄLLE. KYPSÄRIIN TÄMÄN EI PITÄISI VAIKUTTAA, SILLÄ
KIRJOITIN SIINÄ TULOKSISTA JA NE EIVÄT OLE MUUTTUNEET. ENTÄ KORVAAKO LAITOS
MINULLE SEN, ETTÄ JOUDUN NYT TEETTÄMÄÄN UNIGRAFIASSA UUDET PAINOKSET (80?)?
OLEN SIIS JO JÄTTÄNYT OPINTOTOIMISTOON VALMISTUMISPAPERIT, MUTTA ARVOSTELUNHAN
PITÄISI EHTIÄ NIIN, ETTÄ SAAN PAPERIT 20.9.
Lisäsin Juhan
kopioksi sen takia, että olet ollut tässä keskustelussa mukana ja olette
yhdessä Kristianin kanssa käyneet näitä muutoksia läpi. Ja toisaalta Antti
tiedoksi sinulle, jotta tiedät taustan, koska olet toinen arvostelijoistani.
Parhain
terveisin,
Kati
Ikäheimo Seppo
Mon 8/19/2013,
7:21 PM
Ovaska
Kati;Hursti Kristian;Kinnunen Juha;Miihkinen Antti
You forwarded this message on 8/7/2015 6:34
AM
Hei Kati,
Tämä on ollut ok,
ja tämä on nyt entistä parempi. Kiitos siitä sinulle Kati. Laitos ei tässä
yhteydessä ole millään muotoa osapuoli. Voit lähettää laskun minulle niin
hoidan sen.
Mitään
hyväksymisprosessia ei tässä tarvita muuta kuin gradun arvostelun ja sen
hyväksymisen osalta.
Mikäli Kristia
tai muut ottavat kantaa ja antavat muutoksille siunauksen, hyvä niin.
T. Seppo
Lähetetty
iPhonesta”
Hyvä rehtori
Ilkka Niemelä, voisitteko Te tai ihan kuka tahansa ystävällisesti yksilöidä
yhdenkin piirteen 22.5.2019 lähettämässäni viestissä, joka ei vastaa
tapahtumain tosiasiallista kulkua.
Professorit
Ikäheimo, Malmi ja Kinnunen ovat toistaneet kantansa 6.6.2019 päivätyssä
viestissänne, mikä tekee asiasta uudelleen ajankohtaisen.
Kopioin laajasti,
että ihmisillä on mahdollisuus itse arvioida miten asioitani on täällä Aallossa
jo vuosia hoidettu.
Minä olen työni
tehnyt olosuhteista huolimatta (Liite).
Kunnioittavasti,
vesiselvänä,
Kristian Hursti
UNDER
CONSTRUCTION
Comments
Post a Comment